مجله عروس

در هفته مد بهار/تابستان 2022 چه گذشت؟

در هفته های مد پاریس و لندن چه خبر است

هفته‌های مد، که گاهی آن را ماه مد نیز می‌نامند، هر سال دوبار و در پایتخت‌های مد جهان که چهار شهر نیویورک، لندن، میلان و پاریس هستند برگزار می‌شود. در این مراسم برندهای مطرح جهان جدیدترین مجموعه‌های لباس‌های خود را متناسب با فصول پیش رو رونمایی می‌کنند. در ماه فبریه و مارچ طراحان لباس کلکسیون پاییز و زمستان خود را رونمایی می‌کنند و سپتامبر و اکتبر زمان معرفی مجموعه فصل بهار و تابستان سال پیش رو است. در این مقاله نگاهی به هفته مد بهار و تابستان 2022 خواهیم انداخت.

تاریخچه هفته مد

در اصل هفته مد از پاریس آغاز شد. در سال‌های 1900 طراحان مد پاریس تصمیم گرفتند لباس‌هایی که طراحی می‌کنند را بر تن مدل‌ها کرده و در یک مراسم عمومی رونمایی کنند. این رونمایی خیلی زود به یک رویداد اجتماعی تبدیل شد و علاقه مندان به مد هر سال برای دیدن این مجموعه‌ها در تاریخ‌های اعلام شده به اماکن مشخص شده رفته و از این نمایش دیدن می‌کردند. اولین هفته مد نیویورک در سال 1903 برگزار شد و تا سال 1910 تقریبا نیمی از فروشگاه‌های لباس و برندهای مطرح این شهر در هفته‌های مد حضور پیدا کرده و جدیدترین لباس‌هایشان را به نمایش می‌گذاشتند.

در سال‌های بعد، هفته مد به شهرهای مطرح فشن نظیر میلان و لندن نیز وارد شد و از آن پس به یک رویداد در زمینه مد و فشن تبدیل شد. اگرچه امروزه هفته‌های مد در شهرهای مختلف جهان برگزار می‌شوند اما بیشترین توجه به هفته‌های مد این چهار شهر است که به آن «چهار شهر بزرگ» گفته می‌شود.

هفته مد پاریس 2022

·         کلکسیون رنگارنگ دیور (Dior)

دیور در کلکسیون بهار و تابستان خود بار دیگر یادآوری کرد همه ما به کمی رنگ در زندگیمان نیازمندیم. این بار دیور به جای اینکه مثل همیشه مراسم کت واک را به روی یک راهروی باریک اجرا کند، مدل‌های خود را به روی سکوهای رنگی حاضر کرده و از مجموعه خود به این شکل رونمایی کرد.

·         «روشا» طراح جدید (Rosha)

پس از دو سال درگیری با پاندمی کرونا، امسال همچنان سال سوت و کوری برای طراحان جدید بود. با این حال Rochas بعنوان یکی از طراحان جوان و تازه کار توانست از مجموعه رنگارنگ با طرح‌های متنوع خود نظر بسیاری را به خود جلب کند.

هفته مد پاریس

·         اکسسوری‌های متفاوت

وقتی نوبت به بزرگترین مراسم مد و فشن می‌رسد باید تمام تلاشتان را بکنید تا از عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین مجموعه‌ خود رونمایی کنید. طراح معروف ایتالیایی جواهرات و اکسسوری‌های خاص، السا شیاپارلی، یک کیف خاص و متفاوت را که لب، چشم و گوش و بینی دارد. این طرح متفاوت و عجیب فقط مختص اکسسوری‌ها نبود بلکه دامن‌ها، ژاکت‌های جین و ساک‌های دستی همگی چنین چهره‌ای را از خود به نمایش می‌گذارند.

هفته مد پاریس

·         ژیوانشی (Givenchy)

ژیوانشی یکی از برندهای شناخته شده لوکس فرانسوی در زمینه پوشاک است که طراحان مختلفی در آن مشغول به کار هستند. در مجموعه بهار و تابستان 2022 ژیوانشی این بار یک طراح جوان به نام متیو ویلیامز از اولین مجموعه خود برای ژیوانشی رونمایی کرد. این مجموعه لباس‌ها دارای طرح‌های رنگی و شکلک‌های ابسترکت می‌شود که با همکاری هنرمند نیویورکی، جاش اسمیت، ارائه شده است.

·         مجموعه بالنسیاگا (Balenciaga)

اگرچه به نظر می‌رسد همه چیز به حالت نرمال برگشته باشد اما هنوز طراحان مد برای ارائه کارهای خود با چالش‌هایی همراه هستند و به دنبال انجام حرکات جدید و متفاوتی هستند. بالنسیاگا یکی از برندهای زیر مجموعه گوچی است و بعنوان یکی از شرکت‌های لوکس فرانسوی در زمینه پوشاک شناخته شده است. مدل‌های این مجموعه قبل از ورود به اتاق نمایش از یک فرش قرمز عبور کردند و تصویری متفاوت از این شوی سالانه ارائه کردند.

هفته مد پاریس بالنسیاگا

·         ایو سن لوران (Yves Saint Laurent)

ایو سن لوران مجموعه خود را زیر برج ایفل به نمایش گذاشت. برای تابستان 2022 خود از تاپ‌های نیمه و شلوارهای چسبان، کت و شلوارهای گلدار همراه با کمربند و طرح‌های متفاوت پارچه رونمایی کرد که ترکیب متضادی از استایل رسمی و غیررسمی به شمار می‌رفت. مجموعه ایو سن لوران نظرات زیادی را در اینستاگرام به خود جلب کرد.

هفته مد پاریس ایو سن لوران

هفته مد میلان 2022

·         ورساچه همراه با فندی (Versace by Fendi)

 یکی از جذابیت‌هایی که در هفته مد میلان نظرات بسیاری را به خود جلب کرد همکاری ورساچه و فندی در ارائه یک کالکشن بود. مجموعه ورساچه برای فندی، مونوگرام دو تا F فندی و ترکیب آن با نقوش کلیدی یونانی ورساچه است. در مقابل، مجموعه فندی برای ورساچه، از سنجاق‌ها و مارک تجاری ورساچه استفاده شده تا ظاهری پانک و راک به نمایش گذاشته شود.

ورساچه فور فندی در هفته مد میلان

·         دولچه اند گابانا (Dolce & Gabbana)

پس از یکسال دور بودن از صحنه مد، طرفداران فشن بالاخره این فرصت را بدست آوردند که بتوانند اخبار جدیدی درباره برندهای مطرح و مورد علاقه خود، بخصوص دولچه اند گابانا، بدست آورند. طراحان این مجموعه با مرور مجموعه‌های خود از سال 2000 تا به امروز و ترکیب آن‌ها یک مجموعه جدید ارائه کردند که شامل لباس‌های توری، چاپ‌های پلنگی و طرح‌های شفاف و اصطلاحا کریستالی می‌شود. دولچه اند گابانا بار دیگر ثابت کرد که با تمرکزی که به روی مد در آینده دارد جوانان را هدف خود قرار داده و مجموعه‌های خود را با سلایق آن‌ها ارائه می‌کند.

دولچه گابانا در هفته مد میلان 2022

·         امیلیو پوکی (Emilio Pucci)

امیلیو پوکی یکی از شناخته شده‌ترین طراحان مد ایتالیا است که طرح‌های آن در هر مکانی به راحتی قابل تشخیص است. طرح‌های خلاقانه و رنگ‌های شاد، حس آزادی این طراح در طراحی لباس را به نمایش می‌گذارد بخصوص که این طرح‌های تو در تو به زیبایی گلدوزی شده و شخصیت خود را نمایان می‌کنند.

امیلیو پوچی در هفته مد میلان 2022

·         سالواتوره فراگامو (Salvatore Ferragamo)

مجموعه سالواتوره فراگامو شامل رنگ‌های خاصی می‌شد که آن را «رنگین کمان ایتالیایی» می‌نامند. یعنی ترکیبی از رنگ‌های اخرایی، کرم، خردلی و مسی می‌شود. علاوه بر این رنگ‌ها که معرفی کننده مجموعه سالواتوره فراگامو بودند، استایل متفاوت و خاص آن نیز نظرات را به خود جلب کرد. همانند بلیزر یا کتی که در یک شلوارک فاق بلند قرار گرفته یا پیراهن‌ها و لباس‌هایی که به صورت نامتقارن طراحی شده‌اند.

هفته مد میلان 2022

·         جورجیو آرمانی (Giorgio Armani)

سبز دریایی، آبی اقیانوسی و سایه‌های ملایم سفید، اینها تنها بخشی از رنگ‌هایی هستند که جورجیو آرمانی در شوی بهار 2022 خود رونمایی کرد. جورجیو آرمانی چندین دهه است که بعنوان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین برندهای مد ایتالیا شناخته شده است. از لباس‌های اورسایز گرفته تا لباس‌های تزیین شده و پارچه‌های براق ابریشمی همگی در مجموعه جورجیو آرمانی به چشم می‌خورد. در این مجموعه، شلوارهای حرمی یا سندبادی باز هم به روی فرش قرمز بازگشته است.  

جورجیو آرمانی هفته مد میلان 2022

هفته مد لندن 2022

·         بربری (Burberry)

مجموعه بهار و تابستان 2022 برند بربری امسال با ظاهری جدید و خاص ارائه شد. مدل‌هایی که همگی با کلاه مشکی با گوش‌های بامبی به روی سن حضور یافتند. این مجموعه با ترنچ کت خاص و چشمگیر این برند محبوب زیبایی خودش را دوچندان کرد. اما این تنها چیزی نبود که نظرها را به خود جلب کرد بلکه طرح‌های رنگارنگ و متفاوت این برند امسال هم درخشش خاصی در بین بازدیدکنندگان داشت.

هفته مد میلان 20222

·         ریچارد کین (Richard Quinn)

ریچارد کین رنگ و طرح را به خوبی می‌شناسد. رنگ‌های این مجموعه مثل همیشه رنگ‌های شاد و زنده و طرح‌های گل‌های درشت بودند که نظر هر کسی را به محض ورود به سمت خود جلب می‌کردند. طرح‌های این برند شامل پیراهن‌های بلند و لباس‌هایی با سرشونه‌های بزرگ و بیرون زده می‌شود که هدف از ارائه آن ارائه یک مجموعه هنری‌تر بوده است که افراد را از سایر استایل‌های همیشگی متمایز می‌سازد.

مجموعه ریچارد کین لندن 2022

·         هریس رید (Harris Reed)

این اولین مجموعه‌ای بود که از هریس رید جوان که فقط 25 سال سن دارد به نمایش گذاشته شد. اما جالب است که بدانید برخلاف سایر برندها که از طرح‌ها و پارچه‌های خاص خودشان استفاده می‌کردند، لباس‌های مجموعه هریس از لباس عروس‌های یک فروشگاه لباس عروس تهیه شده است. این کار او که Upcycling یا بازیافت مجدد لباس‌های استفاده نشده نام دارد نظر بسیاری را به مجموعه و کارهای این هنرمند جوان جلب کرد. در این مجموعه ترکیبی از یک کت شلوار مردانه و تور عروسی آبشاری نیز به نمایش گذاشته شد که نظرات و انتقادات مثبت و جالب توجهی دریافت کرد.

هفته مد لندن 2022

·         سیمون روشا (Simone Rocha)

سیمون روچا معمولا تعداد انگشت شماری از کلمات را ارائه می‌دهد که به طراحی فضای جدید مجموعه او کمک می‌کند. این فصل مجموعه او کلمات «دختران جوان»، «پیاده روی در خواب»، «مادر شدن»، «کمبود خواب» را توصیف می‌کند. جالب است که بدانید این کلمات وضعیت زندگی خود طراح را نشان می‌دهد چرا که اخیرا دارای فرزند شده است. این مجموعه با پارچه‌های زیبای انگلیسی مانند پوپلین پنبه‌ای و آستین‌های پفی که خود یکی از نمادهای لباس‌های پرستاری انگلیسی است ساخته شده است تا هر چه بیشتر این کلمات را توصیف کند.

هفته مد لندن 2022
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.